Ο οίκος του χρόνου

Χρονοκάψουλα Σαντορίνη

μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική, επιστημονική και εκπαιδευτική δράση

Με άξονα το καινοτόμο επιστημονικό-καλλιτεχνικό residency project «Ακίνητοι χρόνοι, νέοι εαυτοί» που αντιμετωπίζει και επεξεργάζεται την εμπειρία του χρόνου στη διάρκεια της πανδημίας (έναρξη κατά τη διάρκεια του lock-down 2021, συνεχίζεται μέχρι σήμερα) η Αrt-in-Αrt αναπτύσσει μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική-επιστημονική-εκπαιδευτική δράση.

Το residency project είναι η «μήτρα» ή το κέντρο από το οποίο εξακτινώνονται μια σειρά επιμέρους δράσεων που εμπεριέχουν την καλλιτεχνική αλλά και την επιστημονική και εκπαιδευτική διάσταση.

Στόχος της δράσης είναι η προσέγγιση ενός θέματος παγκοσμίου ενδιαφέροντος, του χρόνου όπως τον βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος, μέσα από ένα δύσκολο αλλά αναγκαίο πρίσμα: την συνεργασία-αλληλόδραση επιστημονικής και καλλιτεχνικής οπτικής. Οι δυο μέθοδοι, οι δυο γλώσσες, της επιστήμης και της τέχνης, παραμένουν σε γενικές γραμμές ασύμβατες στον πολιτισμό μας. Στο συγκεκριμένο project  χτίζουμε γέφυρες ανάμεσα στην επιστήμη και την τέχνη κυριολεκτικά δε τις βάζουμε να συλλειτουργήσουν, να αλληλοεπιδράσουν και να συνδημιουργήσουν.

 

ΔΡΑΣΗ 1. 

Μικτά, εκπαιδευτικο-καλλιτεχνικό-επιστημονικά εργαστήρια αλληλόδρασης των συντελεστών του «Ακίνητοι χρόνοι, νέοι εαυτοί» με πανεπιστημιακούς και φοιτητές

Α. Πανεπιστήμιο Αιγαίο, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας

Η συμμετέχουσα στο project-μήτρα Πηνελόπη Τοπάλη, επίκουρη καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου του Αιγαίου και 4 φοιτητές της κοινωνικής ανθρωπολογίας του ίδιου πανεπιστημίου, συμμετείχαν σε διήμερο εργαστήριο αλληλόδρασης με τις ποιήτριες και τους φωτογράφους του project-μήτρα. Δόθηκε η δυνατότητα αναλυτικής παρουσίασης του project από την πλευρά των δημιουργών και διερευνήθηκαν οι συγκλίσεις και οι αποκλίσεις επιστημονικής και καλλιτεχνικής εργασίας. Εντοπίστηκαν κοινά σημεία δράσης και υβριδικές μεθοδολογίες συνύπαρξης και συνδημιουργίας. Σε δεύτερο χρόνο, οι φοιτητές, έχοντας πλέον επιστρέψει στην εκπαιδευτική διαδικασία,  ολοκληρώνουν τις εργασίες σχολιασμού του project με βάση την εμπειρία του εργαστηρίου.

Συμμετέχοντες φοιτητές/τριες: Αντωνόπουλος Παναγιώτης, Αλεξάνδρα Τρούσα, Γιαπράκη Ελένη, Ρέα Στάμκου-Κοσάνοβιτς

 

Β. Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Γεωλογίας και  Γεωπεριβάλλοντος

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Παν/μίου Αθηνών Παρασκευή Νομικού με τρεις φοιτήτριες του ίδιου τμήματος συμμετείχαν σε διήμερο εργαστήριο  φυσικής παρουσίας και αλληλόδρασαν με τους συντελεστές-καλλιτέχνες κατά την διάρκεια της παρουσίασης του project. Με τη σειρά τους στην δεύτερη συνάντηση παρουσίασαν στην ομάδα του project  τη δική τους ερευνητική εργασία. Kατά την διάρκεια των συναντήσεων επιχειρήθηκε η αμοιβαία κατανόηση και, στη συνέχεια, η κατασκευή ενός κοινού λεξιλογίου φωτογραφίας, ποίησης και γεωλογίας για την έννοια του χρόνου. Για αυτόν τον σκοπό οι φοιτητές της γεωλογίας  εφτιάξαν ένα είδος συμφραστικού πίνακα με βάση τα αποτελέσματα του project-μήτρα. Στη συνέχεια, αντιστοίχησαν στα περιεχόμενα του συμφραστικού πίνακα λέξεις/έννοιες/όρους της δικής τους επιστήμης.

Συμμετέχοντες φοιτήτριες: Αρετή Μπέλκα, Φρόσω Βαρότσου, Ελισάβετ Νικόλη

Εκπαιδευτές
Χώρος διεξαγωγής εργαστηρίων
Διαδικτυακά με την ομάδα του Πανεπιστημίου Αιγαίου
Φυσική παρουσία με την ομάδα του Πανεπιστημίου Αθηνών σε αίθουσα του Εργαστηρίου Φυσικής Γεωγραφίας
Χρόνος υλοποίησης του προγράμματος
Οκτώβριος & Νοέμβριος 2022 και Δεκέμβριος 2023
VIDEOS
ΧΟΡΗΓΟΙ
Υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού